Nemanja – talare på Dialogkonferens

Yrkesutbildningens år 2016

Den 7 april var Nemanja Stefanov, elev i åk 3 på SKF Tekniska Gymnasium, inbjuden att tala på en Dialogkonferens på Science Center Lindholmen. Konferensen var anordnad av GR och Teknikcollege Göteborgsregionen (TCGR) och deltagare var studie- och yrkesvägledare från grundskolan i regionen, skolpersonal och näringslivsrepresentanter. Dialogen handlade om varför man ska välja en yrkesutbildning på gymnasiet. Det är ju Yrkesutbildningens år 2016.

Nemanja berättade om hur det kom sig att han valde Industritekniska Programmet på SKF Tekniska Gymnasium och vad det betytt för honom. Han gav en målande beskrivning av hur han utvecklats under de tre åren och lockade till många skratt. Hans team kom på andra plats i svarv-SM i höstas och skall nu delta i Yrkes-SM i Malmö i maj. Han vet att hans kunskaper är eftertraktade och han har redan fått jobberbjudanden!

Kanske får vi se vårt team i World Skills 2016 som går av stapeln i Göteborg i höst?

/Ann Malmberg, rektor