Sommarlov

Sommarlovet ger oss en paus i vårt skolarbete, en chans att göra andra saker, hämta andra erfarenheter och inspiration innan höstterminen börjar igen. Kanske jobbar du, är på kurs eller ”chillar” i största allmänhet? Förutom att ha semester så kan vi som arbetar på skolan planera och organisera så att vi är klara att öppna porten den 22 augusti igen. Då är det som alltid lika spännande att hälsa våra nya elever välkomna till sitt första år på gymnasiet!

Vi tycker att ni gjort ett bra val. Och vi kommer att göra vårt allra, allra bästa för att ni ska få en bra utbildning. Ni kommer att möta helt nya utmaningar. Ni kommer att få koppla ihop olika teorier med praktiska uppgifter och sakta men säkert blir det mer och mer självständigt arbete vid maskiner som ni kanske aldrig sett förut. Ni kommer att lotsas ut i arbetslivet genom praktik och sommarjobb och om tre år har ni gjort en resa som förändrat och utvecklat er på ett bra sätt. Och förhoppningsvis har ni haft roligt under tiden! För självklart är det viktigaste av allt att ni trivs och mår bra under de tre åren som vi har er ”till låns”!

I februari gick vi igenom en skolinspektion och i maj fick vi resultatet, vi fick goda omdömen för vårt sätt att arbeta med ungdomarna och för att vi genomför en utbildning som vi utger oss för att göra. Vi uppfyller vårt uppdrag som skola och vi är stolta över det kvittot på vårt arbete!

De ungdomar som väljer en teknikutbildning redan på gymnasiet får en mycket bra förberedelse inför en framtid där man redan nu efterfrågar dem. Både som arbetskraft och inom högskolans olika program. Årets studenter fick alla arbete på en gång – de var så eftertraktade att företagen ringde skolan direkt för att få kontakt med dem. Fantastiskt roligt!

Ja, framtiden är spännande och på gymnasiet är vi hela tiden nära den genom våra fina elever. Man har roligt på jobbet nästan jämt. Och med dessa ord lämnar jag över stafettpinnen till min efterträdare Camilla Alenäs som kommer att stå redo i augusti. Lycka till och ett fantastiskt läsår 2016-2017!

Ann Malmberg, avgående rektor

batweb