Information till vårdnadshavare

Du som är vårdnadshavare/förälder till en gymnasieelev här hos oss på SKF Tekniska Gymnasium. Detta är viktig information till just dig.

Det är en ny vardag för din ungdom just nu, för den rutin som han eller hon haft sen sju års ålder har förändrats över en dag. Rutinen att gå upp, äta frukost, göra sig i ordning och gå iväg till bussen eller skolan – den är nu borta. Man kan tänka att den morgonrutinen har varit ett sätt att ställa om hjärnan på vägen till skolan. Ungefär som att ”nu är det skola och studier som gäller”. Nu kommer undervisningen ske på distans istället och en ny rutin måste därför skapas. Ett nytt sätt att ställa om hjärnan till att: ”nu är det skola och studier som gäller”. Här behöver vi DIN hjälp som vårdnadshavare/förälder.

Du behöver hjälpa till genom att hjälpa din ungdom med nedanstående rutiner samt att skapa goda studieförutsättningar hemma.

Tillsammans kommer vi klara det här!

Rutin för skoldagen

• Bestäm en arbetsplats hemma som du alltid använder. Sitt inte på något mysigt ställe som sängen eller tv-soffan med mysbelysning om du kan undvika det. Du ska tala om för hjärnan att det är jobb som gäller. Annars kommer du att bli slö och får lite gjort.
  • Klä på dig och ät frukost varje morgon som när du går till skolan så ställer du in hjärnan på att jobba.
  • Skoldagen följer ditt vanliga schema.
  • Börja varje lektion med att logga in på Teams och gå in i det teamet som gäller för den kurs som står på schemat och följ de instruktioner som står där eller följ länken till webbmöte som du fått som inbjudan i din kalender.
  • Ni sitter vid era datorer när ni har lektion. Det gäller varje lektion.
  • Varje lärare kollar närvaro på lektionen och för in frånvaro.

Praktisk information:

• Sätt på notiser från Teams på mobilen. Det kan bli schemaändringar p g a sjuka lärare.
  • Den som är sjuk och inte kan jobba hemifrån sjukanmäler sig som vanligt.
  • Starta om din dator så att datorn tar in de senaste uppdateringarna.
  • Spara filer, dokument och instruktioner på One Drive så att du kan jobba även om Teams strejkar eller laggar.
  • Om din dator krånglar kontakta Mikael eller Adam.

Med vänliga hälsningar från rektor och all undervisande personal på SKF Tekniska Gymnasium:

Camilla, Håkan, Mikael, Adam, Jan-Erik, Edina, Tore, Leif, Erik, Ulrika, Åsa, Annika, Simon, Therese, Marie-Louise, Christin och Mattias